Zarządzanie hotelem w martwym sezonie – jak uniknąć strat?

Zarządzanie hotelem w martwym sezonie


– jak uniknąć strat?

Każdego hotelarza cieszy maksymalne obłożenie, jednak nie można go oczekiwać przez wszystkie dni w roku. Branża hotelarska jest ściśle powiązana z turystyką, dlatego wszelkie wahania w ilości turystów i popularności destynacji wpływają na ilość hotelowych gości. Co więcej, większość hoteli działa w miejscowościach odwiedzanych sezonowo, dlatego „martwy sezon” jest zmartwieniem wielu hotelarzy.

Co robić, gdy w hotelu świeci pustkami? Choć w martwym sezonie zyski mogą być nieco niższe, nie musi być to czas zmarnowany. Poznaj sposoby na mądre wykorzystanie okresu niskiego obłożenia i dowiedz się, jak przyciągnąć klientów poza sezonem.

1. Oferta biznesowa i organizacja konferencji

Ratunkiem w martwym turystycznie okresie może być solidna oferta biznesowa, która pozwoli na zdobycie klientów nawet poza sezonem. Wiele osób pracujących w biznesie podróżuje przez cały rok, dlatego hotelarze powinni zadbać o atrakcyjną ofertę dla wyjazdów służbowych.

Dla wielu hotelarzy martwy sezon jest idealnym okresem na organizację konferencji i wyjazdów szkoleniowych. Zadbaj o to, aby twój hotel był dobrze przystosowany do organizacji specjalnych imprez i konferencji - w obiekcie powinno znajdować się kilka dobrze wyposażonych salek i niezbędny sprzęt multimedialny.

Dobrym pomysłem jest zawarcie współpracy z dużymi firmami, które regularnie organizują wyjazdy szkoleniowe i integracyjne. Zadbaj o to, aby klienci chcieli wracać do Twojego hotelu – przygotuj rozbudowaną ofertę, która obejmie udostępnienie pomieszczeń, obsługę eventu, posiłki, a także nocleg dla uczestników.

Organizacja konferencji oraz wynajem salek na spotkania biznesowe to skuteczne sposoby na generowanie dochodu w martwym sezonie.

2. Obniżki cenowe i promocje

Gdy turystów brak, warto stworzyć promocyjne pakiety pobytowe, które przyciągną klientów. Osoby podróżujące poza sezonem zwykle szukają specjalnych okazji cenowych, które mogą stać się decydującym czynnikiem wyboru.
Dla wielu turystów niezależnie od sezonu kryterium wyboru miejsca noclegowego jest cena – atrakcyjne zniżki i promocje są skuteczną zachętą, która może ostatecznie przekonać potencjalnego gościa do przyjazdu. Dobra cena działa jak magnes.
Skutecznym rozwiązaniem może być wdrożenie systemu poleceń, w ramach którego zniżki będą przewidziane dla lojalnych, stałych klientów.
Jeżeli zdecydujesz się na sezonową obniżkę cen, upewnij się, że informacja dotrze do potencjalnych klientów. Zainwestuj w intensywniejszy marketing i skutecznie reklamuj aktualne promocje na social mediach i wśród stałych klientów.
Nie bój się obniżać stawek – to lepsze niż straty.

3. Atrakcyjna strefa SPA

Zadbaj o to, aby w hotelu znajdowała się rozbudowana strefa SPA – gdy hotel cieszy się mniejszym zainteresowaniem wśród turystów, nastaw się na gościa, który poszukuje relaksu. Wiele osób chętnie wybiera się na weekendowe wizyty do SPA, podczas których mogą odpocząć od codziennych stresów i obowiązków.

Wzbogać ofertę swojego hotelu o zabiegi relaksacyjne, masaże i ciekawe warsztaty.

Dużą przewagę mają obiekty posiadające baseny, saunę i jacuzzi – pomimo niesprzyjających warunków pogodowych na zewnątrz turyści mogą relaksować się w hotelu. Hotelarze muszą zadbać o to, aby oferta była atrakcyjna niezależnie od sezonu.

4. Czas na niezbędne remonty

Wykorzystaj martwy sezon, aby przygotować hotel na powrót gości – gdy w obiekcie przebywa niewielu klientów i nie ma potrzeby wykorzystywania wszystkich pomieszczeń lub pięter, można zająć się niezbędnymi naprawami i remontami.

Martwy sezon nie musi oznaczać zmarnowanego czasu, przez który hotelarze tracą nerwy i pieniądze. Analizuj w jakich okresach twój obiekt cieszy się większą popularnością, a kiedy klienci odwiedzają go rzadziej. Przez cały rok przygotowuj budżet na naprawy. Dzięki temu, gdy nadejdzie niski sezon, będziesz mieć środki na przeprowadzenie remontu.

5. Organizacja szkoleń dla pracowników

Branża hotelarska stale się rozwija, dlatego to niezwykle ważne, aby być na bieżąco z najnowszymi trendami i metodami zarządzania hotelem. Niski sezon to dobry moment na zadbanie o rozwój pracowników hotelu.

Gdy w hotelu przebywa mniej gości, a kadra ma nieco więcej czasu, zorganizuj szkolenia rozwijające umiejętności i kompetencje twoich pracowników. Szkolenia to inwestycja, która szybko zaprocentuje. Czemu są tak ważne? Obsługa hotelowa w dużej mierze wpływa na to, jak goście oceniają hotel i jakość pobytu – zadbaj o to, aby twoja kadra była profesjonalna i stanowiła doskonałą wizytówkę hotelu.